Bir Opera Eserinin Hazırlanışı – Ali Yılmaz

Bir Opera Eserinin Hazırlanışı* 

Koltuklarınıza yerleşip de salon ışıklar sönünce, orkestra çukurunda bir takip ışığı şefin orkestranın önüne gelişini izler. Müzik başlayınca perde yavaş yavaş açılır ve arkasındaki dekor, ışık, burnunuza gelen boya ve pudra kokusu içinde opera uvertürle başlar.

Yaklaşık iki–üç saat süren eseri keyifle izleyip dışarı çıktığınız da eser, nasıl ortaya çıkar, Nasıl hazırlanır?  İşte büyülü görsel sanatın perde arkası:

Her yıl, sezon başın da Genel Müdür, Baş Rejisör, Bale, Koro hocaları,  dekoratör ve Genel Müzik Direktöründen oluşan Sanat Kurulu’nca, sergilenecek eserler bütçeye göre değerlendirilir ve seçilir.

Koro Şefi, ses guruplarıyla eserin notalarını -partisyonları-tek tek çalıştırır. Bu sesler;

Soprano(ince kadın sesi),

Mezzo Soprano-Alto (orta ton kadın sesi), Tenor (ince erkek sesi),

Bariton-Bas (orta, kalın erkek esi) Olmak üzere ses  gruplara ayrılır.

Bu sesler, kendi gruplarına ait notaları (partisyonları)alıp koro şefi ve piyanistle tek tek çalışırlar. Eserin tüm notları baştan sona kadar çalışıldıktan sonra  sözlerin ezberine geçilir.

Ezberden sonra erkek sesleri ve kadın sesleri bir araya gelerek çalışmaları sürdürür.

Koro şefi tüm ses guruplarını bir araya getirir ve çalışmalar bu şekilde devam eder.

Bu arada, esrin mutfağı sayılan atölyelerde dekorlar, kostümler, perukalar, ayakkabılar hazırlanmaya başlar. Sanatçılar, atölyelere giderek, ölçülerini verir, prova yaparlar.

Orkestrada ise, orkestra şefi her sazı gerek görürse ayrı ayrı veya bir arada çalıştırır.

Opera Solistleri önce piyanistlerle tek tek daha sonra hep birlikte eseri baştan sona çalışır.

Bale sanatçıları, eğer eserde danslı bölüm varsa –ki genelde vardır-dans hocalarıyla birlikte kaset, CD piyano eşliğinde eseri adım adım çalışır.

Koro esere iyice hâkim olduktan sonra, koro odasında orkestra şefi, koro şefinden görevi devralır. Koro salonunda baştan sona eser koro sanatçıları ve solistlerle baştan sona söylenir.

Bu arada, rejisör, sahne üzerin de piyano eşliğinde solistlerle çalışmaya başlar daha sonra bu çalışmaya koro sanatçıları dâhil edilir. Toplu koro eserlerinde Rejisör, ses gruplarını sahnede ayrı ayrı yerlere yerleştirir

Hareketli sahne dışında koro, mümkün olduğunca sahnede statik bir şekilde yerleştirilir.

Eser tamamen ortaya çıktığında, bu defa orkestra ile tüm ses kadrosu birleşir ve birkaç kez OTURMA provası yapılır.

Tüm hazırlıklar tamamlandığında sanatçılar, kostüm, makyaj aksesuar ışık ve dekorla sahnede yerini alır.

Oyuna bir hafta kala üç kez genel prova yapılır. Temsil havasını taşıyan genel provada eserin mutfağındaki herkes seyirci koltuğuna  oturup,  provayı  izler varsa eksiklikler  giderilmek üzere not alınır.

Eserin hazırlanmaya başlamasından sahneleninceye kadar geçen süre yaklaşık  iki buçuk-üç ayı bulur.

Sanatçılar, oyunu bitirip de selama çıktıklarında sizler alkışlarınızla onları onurlandırır, mutlu edersiniz.

*https://issuu.com/azizm/docs/edergiekim2009

 

Bunu paylaş: