Sunuş
Dokuz yıl önce, sanatın kaba tabirle bir “lüks” olarak yorumlandığı bir coğrafyada “Sanat Aydınlanma İçindir” tavrıyla çalışmalarımıza başladığımızda hem seçkincilikten hem de ortalamacılıktan uzak kalarak yaratımlar ortaya koyma gayesi, başarı kazanmak adına tek başına yeterli bir güdülenme sağlamıyordu belki de. Azizm’in manifestosunda açık biçimde somutlaşan ideolojik mevzi ise, egemen zihniyetin hâkimiyet alanına karşı açılan kültürel savaşım açısından güdülenmeyi tetikliyordu. Haziran Direnişi’nin akılcı hücumu dışında umudu besleyecek radikal bir hamleye rastlanılamayan yıllar sonucunda 2015, hegemonyayı kuvvetlendirmek adına tehdide dönüşen “sandık”ların ötesinde bölgesel savaşın tüm Anadolu’yu kapsadığı, canlı bombaların ve katliamların sahnelendiği karanlık bir başlığa dönüştü. 2016’ya sarkan mevcut durum, söz konusu zihniyetin gericiliği ve bu gericiliğin doğurduğu yığınlar eşliğinde kültür-sanatın topyekûn niteliksizleşmesine eşlik etti.
Yıkıcı ve umut kırıcı atmosferi delebilmek adına çalışmalar ortaya koyduğumuz 2015’te, Çocuk ve Sanat dosyamız geleceğin eşitlikçi inşasında sanatın rolüne odaklanırken, Sovyetler ve Sanat dosyamız sanat tarihinde geleceği aydınlatmayı sürdüren geçmiş zirvelerin en kızılına vurgu yapıyor. Ülkemizde Sovyetler’deki atılımcı sanata dair yazının zayıflığını da açığa çıkaran dosyamızın yanı sıra 2015 çalışmalarımız, “aydın” sözcüğünü karşılayan iki çınara, 100. yaşını kutladığımız Aziz Nesin’e ve yitirdiğimiz Yaşar Kemal’e, eğiliyor. Dosyalarımızı kapsayacak şekilde müzik yazarı/eğitmeni Ahmet Say, opera sanatçısı Levent Ayan, yazar Kemal Okuyan ve yönetmen Derviş Zaim ile gerçekleştirdiğimiz söyleşiler yıllığımızda yer alıyor. Derviş Zaim’in söyleşiyi takip eden aylarda iktidar ile olan etkileşimi, Azizm içi bir tartışmaya yol açsa da aldığımız yayınlama kararı, yönetmene karşı mevcut eleştirel yaklaşımımıza çekince ve kuşkunun eklendiği gerçeğini gizlemiyor.
Örgüt olarak arınma ve yeniden yapılanma ile ilerleme açısından, önceki yıllara göre daha içe dönük bir yıl geçirmemize rağmen, Kurmaca gibi yankı bulan video çalışmalarımızı ve ses getiren dosyalarımızı düşündüğümüzde tüm olumsuzluklara karşın yılgınlığa izin vermeden üretmeye devam edeceğimiz görülmektedir. İnsanlığın aydınlığa yürüyeceği bir yıl umuduyla,
Sanatla kalın dostlar.
İçindekiler
Hosoda’nın Kurt Çocukları Ekseninde Japonya’da Kadın ve Aile Algısı – Selin Süar
Ay Işığı – Serhat Başeğmez
Kaval Sesinde Yürüyen Dağ – Selin Süar
Söyleşi: Ahmet Say
Sinemanın Hayaletleri: Çocuk İşçiler – Onur Keşaplı
Söyleşi: Levent Ayan
AllahAllaaah – Mustafa Bilgin
Film Uzun Şiir Kısa – Cennet Akıncı
Çürümenin Öyküsü: Leviathan – Selin Süar
Başlıksız – Afet Yıldız
Psikolojik Bir Analiz: Forrest Gump – Hande Çelikay
Sinemada Şiddetin Sunumu Üzerine Bir Eleştiri – Onur Keşaplı
Söyleşi: Derviş Zaim
İzmir’de 6-7 Eylül Olayları – Şirvan Kaya
Sinemada İdeoloji Nesnesi Olarak Gerçek(lik) – Abdullah Rıdvan Can
Devrimin Şafağında: İlya Efimoviç Repin – Fırat Tunabay
Sovyetler’de Şiir Üzerine – Gökay Korkmaz
Sovyet Sinemasının Devrimi: Montaj – Onur Keşaplı
Politikanın Tetiklediği Tiyatro: Deniz Eren
Söyleşi: Kemal Okuyan
Aziz Nesin 100 Yaşında – Mustafa Bilgin
Rakı – Afet Yıldız
Aziz Nesin Portresi – İrfan Ertel