“Bir renk neyi reddedebilir; yahut bir ressam resimlerinde maviden başka renk kullanmayarak ne anlatır? Üstüne üstlük ‘Marat’nın Ölümü’ gibi ölmüşse…”
Küçük ayrıntıların bile ustaca kurgulandığı polisiye bir roman olan, Ahmet Karcılılar imzalı Mavinin Reddi, 2000’li yıllarda ani bir kararla emekli olan baş komiser Nedim’in geçmişinde kapalı kalmış bir sonuca varılamamış cinayeti yeniden ele alması, sorgulaması ile okuyucuyu komiserin zihnine davet ediyor.
Atölye şeklinde kullandığı evinin küvetinde ölü olarak bulunan, kız arkadaşından bile gizlemeyi başarıp takma isimle yaşayan bir ressamın; Fikret Terzi ya da Aryan Terzi’nin, nasıl ve neden öldürüldüğünü araştırmaya başlayan ve tüm roman boyunca olup bitenleri kendi ağzından dinlediğimiz baş komiser Nedim’in, cinayeti sorgulama sırasında hikâyeye dâhil olan kadınların her birinin hayatı ve kişiliği gizem dolu.
Asıl dikkatleri üzerine çeken ve kitap ile ilgili ayrıntıların ilk sinyallerini veren kapak tasarımı ise tam olarak romandaki cinayeti fazlasıyla hissettirir. Kapakta kullanılan tablo, Fransız Devriminin öncülerinden olan Jean-Paul Marat‘nın ölümünün resmedildiği, 1793 tarihli Marat’nın Ölümü tablosudur. Marat, yakalandığı deri hastalığıyla mücadelesinde vaktinin çoğunu küvet içinde geçirmekte ve önüne çektiği masa sayesinde de yazı işlerini tamamlamaktadır. Evine önemli konu üzerine geldiğini belirten bir kadın tarafından göğsünden bıçaklanarak cinayete kurban giden Marat’yı bir gün önce ziyaret edip ve cinayetten oldukça fazla etkilenen dostu Jacques-Louis David yoldaşının hatırasını yaşatmak adına bu tabloyu resmeder.
Mavinin Reddi, görüldüğü üzere aynı cinayetten Marat’nın Ölümü’nden ilham alınarak kurgulanmış bir eserdir denilebilir, zira kitaptaki ressam ve Marat hemen hemen aynı şekilde öldürülmüştür.
İletişim Yayınları’ndan 2016 yılında çıkan Mavinin Reddi’nin kapak tasarımı Deniz Karagül’e ait.
Cennet Akıncı